کد مطلب:60813 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:276

اخلاق و سیاست در دیدگاه پست مدرنیت ها















نتیجه به عنوان بنیان گذار تفكر پست مدرن ، آراء و اندیشه های عصر مدرنیته را به چالش كشیده و به طور كلی تمدن مسیحی اروپایی را به باد انتقاد گرفت. وی معتقد بود تمام فضایلی كه در تعالیم مسیحی به عنوان كمال و تعالی انسان مورد ستایش است مانند: رضا ، تسلیم ، فروتنی ، ترحم ، عدل ، محبت و. . . باطل است و اینها عامل بدبختی و انحطاط انسان اروپایی شده است. این تفكر در عصری است كه غرب دچار نیهیلیسم (هیچ انگاری) شده است. نیهیلیسم به تعبیر نیچه عبارت است از این كه:

«والاترین ارزش ها از ارزش خویش می كاهند».[1] .

به عبارت دیگر هیچ انگاری بحرانی است در معنا و ارزش ها یعنی انسان یك لحظه احساس می كند كه ارزش های گذشته به درد زمان حال نمی خورد و می بایست ارزش های جدید جایگزین گردد. لذا به عقیده وی غرب در این وضعیت به سر می برد. وی می گوید: ارزش هایی كه سایه بر حیات و زندگی انسان دارند از سه چیز نشأت می گیرند. فلسفه ، مذهب و اخلاق. كه وی سعی دارد هر سه را نقد كرده و ارزش های جدیدی را پایه گذاری نماید. زیرا بر این باور است كه اینها ، ارزش هایی هستند كه باعث پوچ انگاری و انحطاط انسان اروپایی شده اند ، اینها ضد زندگی انسان است و می بایست شالوده آنها را شكست. او به صراحت بیان می دارد كه این اخلاق مسیحی است كه عامل انحطاط غرب شده است ، لذا نخستین اقدام برای خروج از انحطاط را فاصله گرفتن از اخلاق مسیحی می داند. زیرا اخلاق مانع تفكر انسان می شود. لذا می بایست از فراسوی نیك و بد به ارزش ها نگریسته شود به همین خاطر نام كتاب خود را «فراسوی نیك و بد» می گذارد و خودش را جزء اخلاق ستیزان معرفی می كند.[2] .

به نظر می رسد علت اصلی چنین بینشی در این است كه وی اصلاً معتقد به هیچ ماوراء و متافیزیكی نمی باشد و با ردّ ماوراء ، مذهب را كنار گذاشته و از آنجا كه اخلاق نیز ریشه در آموزه های مذهبی دارد به تبع پایه آن را نیز می زند. و می گوید: «اخلاق باعث خودتباهی ما می شود».

بنابراین از منظر نیچه و پست مدرنیست ها اخلاق امری نسبی و تئوری مطلق اخلاقی و اخلاق قانونمند امری موهوم است.

به هر حال امروزه غرب دچار بحرانی در معنا شده و از كمبود معنویت و اخلاق رنج می برد. و تنها راه نجات غرب ، تقویت پایه های زندگی فردی و اجتماعی و سیاسی با آموزه ها و مؤلفه های اخلاقی می باشد.









    1. فردریش نیچه ، «اراده قدرت» ، ترجمه دكتر مجید شریف ، تهران ، نشر جامی ، 1378 ، ص26.
    2. فردریش نیچه ، «فراسوی نیك و بد» ، ترجمه داریوش آشوری ، تهران ، انتشارات خوارزمی ، 1373 ، ص72.